یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

آرشیو خرداد ماه 1395

بررسي چالش هاي زيست محيطي و اجتماعي كه صنعت نيشكر در خوزستان داشته است

فراخوان مقاله كنفرانس بين المللي زبان عربي

۲۷۳ بازديد

فراخوان مقاله كنفرانس بين المللي زبان عربي

( بررسي مسائل جاري آموزش و يادگيري، ادبيات و ترجمه زبان عربي)

كنفرانس بين المللي بررسي مسائل جاري آموزش و يادگيري، ادبيات و مترجمي زبان عربي با هدف بررسي آخرين تحولات و يافته هاي پژوهشي در زمينه هاي آموزش و يادگيري، ادبيات و مترجمي زبان عربي در بهمن  ماه 1395 در اهواز توسط مؤسسه پژوهشگران انديشمند با همكاري و حمايت و كميته علمي متشكل از دانشگاه مختلف خارجي مانند  دانشگاه واشنتن، دانشگاه استنفورد، دانشگاه جورج تون، دانشگاه امارات متحده عربي، دانشگاه سلطان قابوس عمان و دانشگاه هاي داخلي مانند دانشگاه شهيد چمران اهواز، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه بين المللي امام خميني(ره)، دانشگاه گلستان و دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي شود.

 

در اين كنفرانس مبنا و هدف بر آن قرار گرفته شده است تا آخرين محورهاي تخصصي مرتبط با زمينه هاي مختلف زبان شناسي در كنفرانس بكار روند تا محققان و پژوهشگران فعال در حيطه زبان عربي نگرشي فراتر از نگرش سنتي به آموزش و يادگيري زبان عربي و تحقيق و پژوهش در زمينه ادبيات و ترجمه داشته باشند.

 

از مهمترين محورهاي كنفرانس مي توان به موارد ذيل اشار نمود: راهكارها، پتانسيل ها و چالش هاي تجاري سازي و كارآفريني زبان عربي، مسائل جاري مرتبط با آموزش زبان عربي به غير سخنوران زبان عربي، روان شناسي زبان، جامعه شناسي زبان، عصب شناسي زبان، زبانشناسي پيكره اي، جامعه شناسي زبان، زبانشناسي مقابله اي، سبك شناسي، آموزش، برنامه ريزي و ارزيابي زبان عربي و لهجه ها، دوزبانگي، شبكه هاي اجتماعي و زبان عربي، زبانشناسي تطبيقي، آواشناسي، واج شناسي، صرف و نحو، تجزيه و تحليل كلام و كاربردشناسي، معني شناسي و گونه شناسي زباني.

 

به عنوان نمونه، با توجه به اهميت استفاده از زبان عربي جهت مقاصد ديني(اسلامي) براي عموم مردم و هم براي متخصصين در حوزه اسلامي، گردهمايي و بررسي آخرين تحولات و يافته هاي پژوهشي زبان عربي و نيز تحليل چالش ها و آسيب هاي موجود در زمينه آموزش و يادگيري، ادبيات و ترجمه زبان عربي، ضرورتي غير قابل انكار است كه نمي توان به سهولت از كنار آن گذشت.

 

در اين راستاء، از پژوهشگران، دانشگاهيان و دانشجويان دعوت گرديده است تا آخرين يافته هاي علمي خود در زمينه هاي آموزش و يادگيري، ادبيات و مترجمي زبان عربي را به اشتراك بگذارند و به تبادل اطلاعات در زمينه هاي مرتبط اقدام نمايند.

 

به طور يقين تبادل نظر و به اشتراك گذاري يافته هاي پژوهشي مي تواند افق جديد و وسيع تري را جهت پژوهش و تحقيق در زمينه زبان عربي ايجاد نمايد.

 

مهم ترين ويژگي اين رخداد علمي ميان رشته اي بودن آن است كه پژوهشگران، دانشگاهيان و دانشجويان گرايش هاي مختلف زبان عربي و هم راستاء با آخرين تحولات زبان شناسي بتوانند مسائل جاري مرتبط با زبان عربي را از ديدگاه هاي مختلف و بر اساس گرايش خود بررسي نمايند.

 

اگرچه احساس مي شود زمان زيادي بايد سپري شود تا پژوهش در زمينه زبان عربي با آنچه امروز در دنيا مرتبط با مقولات زبان شناسي در حال انجام است هم سطح شود.

 

مقالات به يكي از سه زبان فارسي، عربي يا انگليسي در كنفرانس قابل ارائه است. مقالات دريافت شده توسط كميته علمي بين المللي با توجه به ملاك هاي علمي داوري مي شوند.  مقالات پذيرفته شده به صورت شفاهي يا پوستر در كنفرانس ارائه مي شوند.

 

مقالات منتخب شده كنفرانس، بعد از ارائه در كنفرانس در مجلات علمي-پژوهشي مانند لسان مبين وابسته به دانشگاه بين المللي امام خميني(ره)  منتشر مي گردند. اگرچه تمامي مقالات دريافت شده به صورت مجموعه كتاب مقالات منتشر مي يابد و در پايگاه سيويليكا ايندكس مي شوند.

 

علاقه مندان جهت اطلاعات بيشتر، ثبت نام و ارسال چكيده مي توانند به وب سايت كنفرانس بين المللي بررسي مسائل جاري آموزش و يادگيري، ادبيات و مترجمي زبان عربي (WWW.ALTL.IR) مراجعه نمايند.